Lier Actueel - Lierinbeeld

Home Actueel Nieuws - archief Verkeersberichten Over LierActueel Contact Gebruiksvoorwaarden Website Lierinbeeld

Wantoestanden bij sociale huurappartementen van Woonstroom?


Lier, 26 februari 2024: Marcel Taelman (Hart voor de Burger) stelde een lijvig dossier samen met klachten en wantoestanden in de huurappartementen van Woonstroom, de vroegere Lierse Huisvestingsmaatschappij. “Deze klachten slepen aan en worden niet opgelost, er wordt zelfs niet naar geluisterd”, aldus Taelman. Marc Vanden Eynde, algemeen directeur van Woonstroom ontkend alle beschuldigingen.

Het ganse dossier van Taelman handelt over vier woon entiteiten: Blokstraat nr1, Abs Herbergstraat nr10, Kozak en de huizen op de Herderin.

De appartementen aan de Blokstraat worden hoofdzakelijk bewoond door oudere bewoners waarvan sommigen ziek zijn of op beperkte financiële middelen beschikken. Reeds geruime tijd ontvangt Marcel Taelman klachten over gebreken aan deze appartementen die maar niet opgelost geraken. De klachten gaan onder andere over problemen met de verwarming, centrale verwarming die verkeerd is aangesloten, rolluiken die niet open of toe gaan omdat het lint stuk is, een kraan zonder druk, lekken en vocht in een badkamer, water in de kelder en onvoldoende verluchting in de kleine ruimten. Er is maar één gasmeter voor 36 appartementen, de lift is regelmatig stuk waardoor rolstoel gebruikers in problemen geraken, de brandblussers worden niet ieder jaar nagekeken. De elektriciteit in de kelder is defect waardoor een scootmobiel niet kan opgeladen worden tenzij met een zeer lange verlengdraad.
De vochtproblemen in de Absherbergstraat slepen al 15 jaar aan en krijgen geen oplossing
Zelfde probleem stelt zich in de Herderin.

Marcel Taelman bundelde deze klachten en ging ermee aan de slag. Hij krijg weinig of geen response bij Woonstroom. Het dossier op de gemeenteraad brengen gaf ook geen oplossing. Hij stuurde het dossier naar Vlaamse Ombusdsman. Hier kreeg hij alleen te horen dat alleen huurders persoonlijk een klacht kunnen indienen.

Marc Vanden Eynde algemeen directeur van Woonstroom weerlegt al deze aantijgingen. “We krijgen jaarlijks 1800 meldingen voor herstellingen en die proberen we steeds als een goed huisvader uit te voeren.” Hierna zijn versie van de feiten.

Blokstraat
- collectieve gasmeter zorgt ervoor dat alle bewoners van een sociaal tarief kunnen genieten en dat ze slechts rond de 20 euro per maand aan verwarming en warm water moeten betalen.
- verwarming kon gedurende 9 maanden niet hersteld worden omdat huurders al die tijd in China zaten.
- vocht in badkamer: huurder had zelf een douche geïnstalleerd met een douchegordijn dat 30 centimeter te kort was. Logisch dat er dus overal vochtige plekken waren.
- rolluiken: die hebben inderdaad heel slechte linten. We kunnen het merendeel enkel vervangen als we nieuwe ramen plaatsen. Ondertussen blijven de rolluiken open staan.

Absherbergstraat
Als pleister al 15 jaar nat zou zijn , dan was die allang van de muren gevallen. En dat is dus niet het geval. Er is inderdaad een probleem, dat we eind vorig jaar hersteld hebben. We moeten nu afwachten of er nog iets anders aan de hand is.

Herderin
Water in kruipkelder: dat klopt. We willen dit terdege oplossen en hebben huurster voorgesteld om al dan niet tijdelijk naar een andere woning te verhuizen, maar dat wil ze niet.
(MSL/foto’s MSL-SDW)